De eerlijke vinder – Lize Spit

Synopsis

Eind jaren negentig, de Vlaamse Kempen. Jimmy, die thuis een moeilijke tijd doormaakt, leeft helemaal op als de zoon van een gezin Kosovaarse vluchtelingen naast hem in de klas komt zitten. Jimmy is de slimste, maar ook eenzaamste van zijn klas. Hij ziet het als zijn missie Tristan Ibrahimi door het schooljaar heen te helpen. Alle tijd die hij niet besteedt aan het verzamelen van flippo’s, brengt hij door bij het Kosovaarse gezin. Wanneer de Ibrahimi’s na een jaar plotseling uitgewezen worden, verzint Tristan een plan dat veel van Jimmy zal vragen.

__

Ik twijfelde eigenlijk altijd of ik echt iets wou lezen van Lize Spit. De meningen zijn namelijk heel verdeeld over haar en het lijkt soms een ‘you love it or hate it’ kwestie te zijn. Ik zag ook weleens vergelijkingen opduiken met Marieke Lucas Rijneveld en aangezien haar boek De avond is ongemak totaal niet mijn ding was, schrikte mij dat nog meer af. Ik vond dit Boekenweekgeschenk een uitgelezen kans om kennis te maken met Lize Spit. Het is immers een superdun boekje – in tegenstelling tot de twee bekende en lijvige romans die Spit eerder schreef.

Ik moet zeggen dat ik het een aangename kennismaking vond met deze auteur. Ik vond haar schrijfstijl mooi en vlot en het verhaal was doordacht en goed uitgewerkt. De sfeer is wat grimmig, maar gelukkig kreeg ik niet dat benauwde ongemakkelijke gevoel als bij Marieke Lucas Rijneveld.

De auteur kruipt in dit boek in de huid van Jimmy, een klein, maar dapper jongetje dat gek is op flippo’s, wat instant zorgde voor een nostalgische nineties-vibe. Spit maakte van hem een geloofwaardig, eerlijk en gevoelig hoofdpersonage. Ze kaart daarnaast in dit boek ook maatschappelijke thema’s aan zoals de vluchtelingenproblematiek en eenzaamheid. Knap om dit allemaal te omvatten in een novelle van slechts 90 pagina’s!

🌟7/10