En dan vraag ik me af: doe ik het wel goed, het leven? – Eva Daeleman

• En dan vraag ik me af: doe ik het wel goed, het leven?
  • Eva Daeleman
  • Horizon, Overamstel uitgevers, 2021
  • ISBN: 978-9-464-10032-7
  • Non-Fictie, Hedendaags

Ik heb het schrijfwerk van Eva Daeleman eigenlijk vanaf het begin gevolgd. Van Factor 25 tot Woman Up (leven vanuit je vrouwelijke kracht), ik las ze allemaal. Haar meest recente boek, namelijk: En dan vraag ik me af: doe ik het wel goed, het leven? Mocht dus niet in het rijtje ontbreken.

Wie Eva Daeleman niet kent leeft waarschijnlijk niet in ons Belgenlandje denk ik ;), want er zijn heel wat dingen waarvan je deze jongedame zou kunnen kennen. Ze startte haar carrière bij  FM Brussel waar ze als radio-omroepster stage deed. Later presenteerde ze ook op MNM. Toen kende iedereen haar stem al, maar al snel kenden we ook haar gezicht, aangezien ze haar intrede maakte als omroepster bij de VRT en ook enkele televisieprogramma’s presenteerde. Haar eerste boek, Factor 25 kwam uit in 2015. Op het einde van dat jaar kreeg ze echter een burn-out, waardoor ze een andere richting insloeg. Zo nam ze afscheid van de radio en ging ze vooral op zoek naar zichzelf. Zo richtte ze onder andere haar eigen yoga-studio op, maakt podcasts, coacht mensen en  organiseert ze yoga-reizen. Al die tijd bleef ze ook schrijven. En dan vraag ik me af: doe ik het wel goed, het leven? Is het vijfde boek van Eva en kwam uit in november 2021.

Net zoals in haar vorige boeken, schrijf Eva vooral over haar eigen ervaringen, hoe zij het leven ervaart: in goede en slechte dagen – met vallen en opstaan. In dit boek stelt ze zich vooral veel vragen. Ze doet dit door situaties uit het verleden te bespreken en dit afwisselend met stukjes uit het heden. Steeds met een kritische blik en zonder te pretenderen dat ze de juiste antwoorden kent, neemt ze je mee op haar pad en probeert ze tips te geven.

Het boek brengt een eerlijk betoog, over het hobbelige pad dat het leven soms kan zijn. Inspirerend, leerrijk en oprecht, zijn woorden die ik aan dit boek zou geven. Toch moet ik ook meteen toegeven dat dit boek mij minder aanspreekt dan haar vorige werken. Daar waar ik mij in haar vorige werken vaak kon identificeren met Eva en ik het gevoel had dat we op dezelfde golflengte zaten, was ze me hier af en toe kwijt. Ik raakte verstrikt in de ellenlange beschrijvingen, waardoor ik mijn focus wat verloor. Het werd me soms ietwat te filosofisch en te zweverig. Het is zeker geen slecht boek, maar in vergelijking met haar andere boeken zo ik dit toch een lagere score geven; ik hou het dan ook op een 6/10.wel