Elke dag om 15.00 uur klaar – Björn Deusings

Een nieuw jaar, nieuwe gewoontes? Dan is dit boek misschien iets voor jou, want geef toe; klinkt het niet zeer aanlokkelijk om elke dag klaar te zijn met je werk om 15.00 uur?

Zelf ben ik op 3 januari 2022 gestart met een nieuwe job en dus leek het mij een ideaal moment om mijn timemanagement eens onder de loep te nemen.

Björn Deusings is eigenaar van TIJDwinst.com, een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in het geven van trainingen over slimmer (samen)werken.

In het boek ‘Elke dag om 15.00 uur klaar’, verzamelt Björn Deusings heel wat tips rond timemanagement en hoe je efficiënter kunt leren werken. Het boek is opgebouwd uit 4 grote delen. Het eerste deel gaat over Concentratie & Routines, het tweede over Timemanagement en Waterdichte workflow, het derde over Onderhoud en Planning en tenslotte is er nog een gedeelte voorzien met Praktische tips & Inzichten. Stap voor stap leer je hoe je je werk op een praktische manier kunt aanpakken, maar ook hoe je dit systeem kunt onderhouden. Hierdoor creeër je meer rust in je hoofd én kun je effectief je werk sneller uitvoeren en tot een evenwichtige routine komen.

Het boek is naar mijn mening goed onderbouwd en heeft een heldere en logische structuur. Er wordt ook gezorgd voor voldoende herhaling zodat de info blijft hangen.

Toch heb ik er wel even over gedaan om het boek volledig door te lezen en in me op te nemen. Dit komt vooral doordat ik het niet gewoon wou lezen, maar alles ook graag in de praktijk wil omzetten. Ongeduldig zoals ik ben, wil ik dat dan ook zo snel mogelijk doen. Dit lukt echter niet volledig: bepaalde dingen hebben toch wat tijd nodig om uit te proberen, maar ook om ze op te nemen in je routines. Het boek liet me zeker reflecteren bij bepaalde gewoontes die ik heb, zoals bijvoorbeeld meerdere to do-lijstjes hebben en deze op verschillende rondslingerende papiertjes ‘bewaren’ (lees: ook af en toe kwijtspelen). Ik moet het toegeven: slechte gewoontes zijn toch vaak moeilijk om af te leren, dus op dat vlak vond ik het wel confronterend om hier eens van een op afstand naar te gaan kijken. Deusings zorgt er hierbij voor dat hij genoeg realistische en leuke anekdotes voorziet die zijn boodschap en standpunten verduidelijken.

Ik kan concluderen dat ik het een zeer interessant boek vond met een heleboel nuttige tips, maar dat ik er nog wat tijd – haha, I know 😉 –  in zal moeten investeren om een goed systeem te vinden dat volledig voor mij werkt. Maar ach, dat is dan weer een nieuwe uitdaging erbij voor de start van dit jaar 😀 !