Wide Sargasso Sea – Jean Rhys

Synopsis

Begin negentiende eeuw trouwt de rijke creoolse erfgename Antoinette Cosway met de Engelse Mr. Rochester. Samen vertrekken ze van Dominica naar Engeland. Aanvankelijk gefascineerd door haar schoonheid en sensualiteit, voelt hij zich langzamerhand steeds meer gefrustreerd door haar ondoorgrondelijkheid. Antoinette raakt in het kille Engeland steeds meer geïsoleerd, en als het gerucht de ronde begint te doen dat er in haar familie krankzinnigheid voorkomt, wordt haar situatie steeds ondraaglijker.

Dit was dus één van de boeken die al een tijdje in mijn boekenkast stond, maar niet gelezen raakte. De eerste weken na mijn bevalling slaagde ik er toch in om te starten in dit boek. Het bleef vervolgens enkele weken ‘rusten’, doordat het zo’n intense periode was, maar ook doordat het best een zwaar – niet letterlijk, wel figuurlijk – boek is.

Het boek liet me nogal verward achter, waardoor ik toch wat opzoekwerk heb gedaan. Ik las dat het hoofdpersonage gebaseerd is op Jane Eyre van Charlotte Brontë en het aangeraden is om toch enige voorkennis van het werk te hebben, maar dit is voorlopig bij mij niet het geval (nog zo eentje dat op mijn eindeloze leeslijst staat).

Het was bijgevolg best zwoegen om dit boek uit te lezen en het voelde eigenlijk een beetje alsof ik een marathon aan het doen was en dat dan nog eens in een periode boordevol slaaptekort (= geen ideale combi 😛). Toch ben ik blij dat ik doorgezet heb, want ik vond het een ontzettend interessant hoofdpersonage en het verhaal is op zich mooi geschreven, al is het soms onsamenhangend. Het is daarnaast een erg complex boek en ik vrees dat ik niet alle verwijzingen heb gevat, doordat ik onvoldoende kennis heb over Jane Eyre. Wie weet pik ik het boek opnieuw op wanneer daar verandering in komt en ik er klaar voor ben, al weet ik niet zeker of ik dan de moed zal vinden om deze marathon opnieuw te gaan lopen.

6/10