Floor Denil – Arlo

Zelf volg ik Floor Denil al een hele tijd via Instagram en ik ben echt een grote fan van haar illustraties, Dus … wie haar nog niet kent zou ik aanraden om je NU naar het wereldwijde web te begeven en haar werk te checken! 😉

Toen ik zag dat ze haar eerste beeldroman zou uitbrengen was ik meteen benieuwd. Ik heb het geluk dat ik toevallig niet zo ver van haar woon en zo kwam het dat ik na een paar berichtjes opeens voor haar deur stond om een gesigneerde versie van het boek in ontvangst te nemen.

Arlo is een semi autobiografisch verhaal met als hoofdthema de dood. Het gaat over hoe zij de dood van een goede vriend heeft ervaren en hoe ze omging (en nog steeds omgaat) met dit verlies. Dit alles wordt gebracht in de vorm van een beeldroman, ook wel gekend als een graphic novel. Denils’ tekenstijl kan op het eerste zicht omschreven worden als eenvoudig doordat ze werkt met typische stokmannetjes, maar wat betreft de inhoud is het alles behalve simplistisch. Ze heeft namelijk echt de gave om heel diepgaande dingen te brengen op een humoristische en luchtige manier. Haar stijl is heel down-to-earth, maar laat tegelijk ook veel ruimte voor interpretatie. Dit konden we al zien in haar illustraties die ze op Instagram plaatst, maar ook in haar boek doet ze dit heel sterk.

Je voelt aan alles dat Floor Denil met haar eerste boek echt een persoonlijk verhaal brengt. Het boek komt heel eerlijk over en er is duidelijk goed over nagedacht. Er is geen duidelijke lijn tussen wat echt gebeurde en wat niet. Zelf vind ik dit heel mooi aan het boek, omdat de lezer er op deze manier ook een beetje zijn/haar verhaal van kan maken. Iedereen is namelijk wel op de één of andere manier in aanraking gekomen met de dood of het verlies van een dierbare en iedereen gaat daar uiteraard op een andere manier mee om.

Conclusie: Arlo een heel ontroerend verhaal dat echt kan tellen als debuut! Moesten jullie nog een last-minute kerst/nieuwjaarscadeau zoeken, is dit zeker een aanrader. Voor de mensen die ook van Halle zijn: het is mijn gouden tip voor een lokaal cadeautje dat gemaakt werd door een aanstormend talent! Je kunt het via haar webshop of Instagram bestellen en eventueel zelf gaan ophalen 😀 .

aa