Zelfzorg is het begin van alles – Nina Mouton

Zelfzorg is het begin van alles - Nina Mouton

Waarom ik dit boek koos

Enkele weken geleden besloot ik om het luister-en-leesabonnement van Kobo-plus uit te testen. Doordat ik best veel tijd in de auto spendeer, wou ik zeker ook toegang tot de audioboeken, want dat geeft me de kans om ‘s morgens en ‘s avonds tijdens het filerijden een stukje van een boek te beluisteren. Tijd die anders toch maar verloren is. Het eerste audioboek dat ik uitkoos, was deze van Nina Mouton, Zelfzorg is het begin van alles.

Ik zocht vooral naar een audioboek waar ik niet altijd te veel concentratie voor nodig heb, dus beter geen verhalend boek dacht ik zo. Daarnaast leek het mij ook een geschikt boek om tot rust te komen, wat niet altijd samengaat met het Brusselse verkeer waar ik dagelijks in sta. Zo kan ik al tenminste geen stress van het boek op zich krijgen, ondanks de vele prikkels rondom mij tijdens te luisteren.

Al snel merkte ik op, dat ik geen volledige rit naar een boek kan luisteren, omdat ik niet gefocust kon blijven en zo stukjes miste. Ik zet het audioboek dan ook vaak pas op na een tijdje te rijden, of op een deeltje van mijn route waarvan ik weet dat ik toch zal stilstaan en dus niet te veel afgeleid word.

Over de auteur

Nina Mouton stelt zichzelf voor als “ klinisch psycholoog, psychotherapeut, auteur, spreker, columnist, mildheidsdeskundige, creatief denker en mama.” Eén van Nina’s missies is om ouders te empoweren in hun zoektocht naar hun eigen ouderschap en hieruit onstond haar eerste boek, namelijk Mild Ouderschap. Dit boek komt zeker nog op mijn leeslijstje, het zal mij de komende maanden ongetwijfeld kunnen helpen en me wat wijzer maken :). Maar volgens Nina, kunnen we onmogelijk mild zijn voor anderen, als we dit niet eerst voor onszelf zijn. En daarom is zelfzorg zou belangrijk. Vandaar de oorsprong van haar tweede boek, Zelfzorg is het begin van alles.

Meer weten? Neem zeker eens een kijkje op de website van Nina Mouton, daar zijn heel wat tips te vinden en kun je je ook o.a. inschrijven voor haar nieuwsbrief.

Korte inhoud

Nina Mouton probeert in dit boek uit te leggen wat echte zelfzorg betekent en dat gaat zoveel verder dan louter eens een ontspannend bad nemen bijvoorbeeld. Het draait vooral om bewustwording, maar ook af en toe vertragen en stilstaan bij je eigen gevoelens en/of gedrag. Nina maakt op een heldere manier duidelijk dat heel wat van je gedragingen afkomstig kunnen zijn uit je jeugdjaren en hoe je deze hebt beleefd.

Mijn indruk

De inleiding van het boek werd ingelezen door Nina Mouton zelf, de rest van het boek door Maria Meulders. Ik vond Maria een zeer aangename en rustgevende stem hebben, die helemaal past bij de sfeer van het boek.

Alles wordt goed uitgelegd, af en toe wel eerder schematisch en dat vond ik dan moeilijk om te visualiseren bij de audioversie. Sommige dingen had ik liever toch visueel kunnen zien.

Bij een paar zaken vond ik het boek toch ook iets te abstract,misschien zelfs te simplistisch, maar dat is uiteraard een heel persoonlijk gegeven. Ik kon mij bijvoorbeeld niet altijd identificeren met de voorbeelden die gegeven werden. Hoewel ik bepaalde thema’s heel informatief en nuttig vond, zoals het hoofdstuk over parentificatie, werd de problematiek voor mij te simplistisch voorgesteld en was het te weinig gericht op concrete oplossingen.