Doorsnee – Phaedra Derhore

Waarom?

Af en toe probeer ik het ‘zwaardere leeswerk’ te onderbreken voor een beeldverhaal. Zo’n boeken lezen meestal snel, maar zijn daarom niet minder diepgaand. Ze brengen voor mij een leuke afwisseling, zijn ontspannend en ik vind het fijn om zo (nieuw) teken-en schrijftalent te ontdekken. Ik koos specifiek voor dit boek omdat de cover en tekenstijl me meteen aansprak.

Over de auteur

Phaedra Derhore behaalde een masterdiploma Beeldverhaal aan Sint-Lucas Brussel. In 2018 kwam haar eerste graphic novel uit, namelijk Doorsnee. Ze houdt zich vooral bezig met het maken van illustraties, stripontwerpen en storyboarding. Intussen werkt ze ook aan een tweede boek. Haar werk is te bewonderen op haar website  (en klikken maar! 🙂 ) en op social media via @pheeke

Korte inhoud

Doorsnee is een autobiografische graphic novel. Phaedra brengt hiermee haar persoonlijke verhaal over het ondergaan van een maagverkleining. Ze kaart niet alleen de vooroordelen aan die velen hebben over mensen met overgewicht, maar vertelt ook over haar parcour en twijfels rond de operatie zelf en hoe haar omgeving hiermee omging.

Mijn indruk

Phaedra brengt een bijzonder eerlijk en inspirerend verhaal. Ze belicht een gevoelige en moeilijke thematiek; namelijk de heersende vooroordelen tegenover zwaarlijvigheid. Daarbij heeft Phaedra maar weinig woorden nodig, want de tekeningen spreken voor zich en weten je echt te raken. Ik vind dit oprecht heel knap gebracht! Je voelt ook sterk aan dat het om een persoonlijk verhaal gaat, het voelt als een authentiek en bezield werk. Het boek zet je zeker aan tot nadenken en hoewel het eerder een triest verhaal is, vergeet de auteur niet om er ook een vleugje humor aan toe te voegen.

Mooi debuut! Ik ben benieuwd naar wat Phaedra nog meer zal brengen in de toekomst.