Toen liefde leven werd – Lisanne De Gendt

Lisanne De Gendt is nog een vrije nieuwe stem in de Belgische literatuurwereld. Ze studeerde Taal-en Letterkunde aan de Universiteit van Gent en woont momenteel in Brussel. Ze maakt ook deel uit van het jong redactiecomité van Passa Porta. In maart 2021 bracht ze haar eerste roman uit, namelijk Toen liefde leven werd.

Ik werd meteen aangetrokken door de mooie cover en de titel van het boek, maar ook de korte inhoud wist mijn nieuwsgierigheid te wekken. Ik twijfelde dan ook niet lang om dit boek mee te nemen en deze auteur te leren kennen.

Het hoofdpersonage van het boek is Laura, een jonge vrouw die nog zoekende is naar wat ze wil in het leven en dit zowel op professioneel vlak, als wat betreft de liefde. Ze leert Thomas kennen en ze bouwen samen een mooie relatie uit, maar door een cruciale gebeurtenis komt alles in een stroomversnelling terecht. Hierdoor komen er vraagtekens bij hun toekomst te staan. Laura staat stil bij haar eigen wil en verlangens en wordt gedwongen om hartverscheurende keuzes te maken.

Dit boek valt echt met de deur in huis, vanaf de eerste alinea’s laat de auteur haar schrijftalent blijken. Ze brengt een mooi en realistisch verhaal, dat je echt weet te raken. Het is een herkenbaar boek, dat goed laat zien hoe complex de liefde soms kan zijn. Het balanceren tussen kiezen voor jezelf, maar ook voor je relatie, het zoeken naar je eigen identiteit en jezelf ontplooien, bewuste keuzes maken, jezelf niet volledig verliezen in je relatie,… De evenwichtsoefening die in elke relatie meespeelt wordt, soms op een pijnlijke manier, wel heel erg duidelijk.

Ik merkte meteen dat Lisanne De Gendt een jonge schrijfster is (positief bedoeld): ze brengt een hedendaagse verhaal, waardoor ik mij als leeftijdsgenoot goed kon identificeren met de leefwereld van de personages. Het kon even goed het verhaal zijn van één van mijn vrienden en doordat het verhaal zich ook in Brussel afspeelt  – waar ik zelf een aantal jaren heb gewoond –  werd dit alleen maar verstrekt.

Lisanne De Gendt brengt met dit boek absoluut een sterk debuut. Het verhaal weet je te raken en  leest vlot. De ietwat poëtische schrijfstijl liet mij geregeld wegdromen en vond ik zeer inspirerend. Ik ben alvast benieuwd wat deze auteur nog meer in haar mars heeft!