Een man die Ove heet – Fredrik Backman

Waarom ik dit boek koos

Ik las dit boek op aanraden van een goede vriendin. Ik kende zowel het boek als de auteur niet, maar sta er steeds voor open om iets nieuws te ontdekken. Het is al een tijdje geleden dat ik dit boek las, namelijk enkele weken voor mijn bevalling. Ondertussen is onze spruit al 2 maanden geworden 😯. Ik heb de recensie geschreven vlak nadat ik het boek heb uitgelezen, maar de bijhorende foto liet even op zich wachten. De foto maakte zichzelf niet – helaas – en werd dus genomen tussen het verversen van luiers door. Ahja, want als er één ding is waar mama’s (en soms ook papa’s) in uitblinken, dan is het wel multitasken!😀

Frederik Backman is een Zweedse auteur die samen met zijn vrouw en twee kinderen in Stockholm leeft. Een man die Ove heet, is zijn debuutroman die uitkwam in 2012 en het werd intussen in meer dan 25 talen gepubliceerd. Het verhaal werd bovendien verfilmd in 2022, waarbij de hoofdrol vertolkt wordt door Tom Hanks.

Otto is een mopperige man van 59 jaar oud. Hij is heel principieel ingesteld en heeft vaak een kort lontje, waardoor hij door zijn buren aanzien wordt als een bittere man. Elke ochtend doet hij zijn ronde in de wijk waar hij woont, hij gaat dan op inspectie om na te gaan of niemand bepaalde regels schendt, er niets verdacht is gebeurd,… en dit ondanks het feit dat hij al jaren geen voorzitter meer is van het buurtbewoners-comité.

Achter Otto’s façade gaat echter veel meer schuil. Wanneer hij toevallig kennismaakt met zijn nieuwe buren, ontstaat er een onverwachte vriendschap en ontdooit Otto als het ware.

Het is een ontspannend boek dat vlot gelezen kan worden. Het heeft geen complexe structuur en is soms misschien een tikkeltje voorspelbaar, maar ik vond dit niet storen. De auteur slaagt erin om een geloofwaardig hoofdpersonage neer te zetten. Ove lijkt aanvankelijk vooral een muggenzifter die steeds zijn gelijk wil halen en constant in discussie gaat met zijn omgeving, maar doorheen het boek leer je hem beter kennen en begrijpen. Doordat zijn gedrag in perspectief wordt geplaatst kun je toch sympathie voor hem krijgen en inzien dat hij uiteindelijk wel goed van inborst is. Het is een hoopvol verhaal dat de kracht van vriendschap mooi aantoont. Daarnaast doet het verhaal je inzien dat een eerste indruk toch niet altijd veelzeggend is. Score: 7,5/10